Skip to main content

Blogindlæg af Kristian Rafn
Journalisme er ikke blot almindelig kommunikation men en tilgang til kommunikation. Man kunne også beskrive ’journalisme’ som en kunstform. En kunstform der kan skabe magi i tekster, billeder og videoer. Journalisme har en dybere substans i sin formidling. Det er veltænkt kommunikation, hvor vi bruger særlige virkemidler til at frembringe en historie fra en bestemt vinkel.

Den udøvende journalist har respekt for dens rolle og påvirkning i samfundet. Journalisten kan styre et interview i en bestemt retning fx ved brug af sine spørgsmål. Spørgsmål der kan være ledende, opsøgende, nysgerrige og til et punkt af manipulation.

Taler vi en god fortælling, så kan vi stille det spørgsmål; Hvad er den gode fortælling? Er det en god fortælling for journalisten eller for en person eller organisation? En fortælling kan have en særlig vinkling eller ramme et specifikt publikum. Måske den spiller på nogle særlige følelser.

Hvad gør sig forskelligt for det journalistisk arbejde og almindeligt kommunikationsarbejde? Nuancen kan findes i måden vi tilgår viden på, og måden vi opsøger viden på. En kommunikator kan formidle et budskab, men ikke nødvendigvis forholde sig skeptisk til budskabet. Vi kan snakke om en større samfundsbevidsthed og -orientering, hvor vi stræber os efter at finde eller skabe en meningsfuld fortælling. Eller i hvert fald en fortælling, som skiller sig ud eller gør sig anderledes.

Troværdighed
Lad os gå lidt nøgen til værks og af ren naivitet sige, at en journalist stræber sig til sandfærdighed og troværdighed. Hvad er sandt, og hvad er falsk? Vi hører tit om fake news på sociale medier. Hvordan skelner vi så den rigtige historie fra den falske? Kildekritik og validering som minimum. Kildekritik er vigtigt, så snart vi tænker at gengive en spændende historie. Vi har vist alle hørt om H.C. Andersens eventyr om en lille fjer kan blive til fem høns.

En anden praksis og tilgang er at skabe autentisk indhold. Gengivelser er ikke interessante for os men det at skabe nyt indhold. Autenticitet handler om sandhed og det at være ægte og pålidelig. Uærlighed som en modsætning. Integritet er et nøgleord i følgetog med autenticitet, som betyder at stå ved sine meninger og handlinger. Men hvorfor søge efter autentisk indhold? Fordi det kan være med til at give energi, mening, inspiration og styrke til dit indhold. Der kommer næsten følelser ind i skabelsesprocessen. En form for passion – nemlig at journalismen bliver til en kunstform.

Tilvalg og fravalg
Præmissen indenfor journalistik er at tage et valg, og for hvert tilvalg laver du et fravalg. Du vælger den ene historie til, og derved vælger du noget andet fra. Om en historie er mere rigtig eller forkert, det er en vurderingssag. Vi kan stille nogle spørgsmål, som kan hjælpe os i en retning:

Relevans – Hvorfor er det relevant? Hvad kan din historie bidrage til? Hvem hjælper du? Er der et informationsbehov? I en verden af masseinformationer har din historie relevans for samfundet?

Faglighed – Har du den nødvendige faglighed for at få formidlet historien, som du ønsker den? Hvis ikke, kan du skaffe dig den nødvendige faglighed eller sparring, så du kan sikre kvalitet i din historie?

Informationssøgning – Hvordan gennemfører du tilstrækkelig informationssøgning og forundersøgelse for at forbedrede dig på dine interviews? Hvilke observationer kan du tage på forhånd for at sikre kvalitet i dit arbejde? Kildekritik og validering.

Agenda – Hvad ønsker du at opnå med din historie? Hvordan kan du stræbe på at formidle den, så den også opfylder din agenda? Hvilke virkemidler kan du tage i brug for at komme i mål?

Etiske overvejelser – Har vi tænkt historien i et helhedsperspektiv? Er der nogle etiske overvejelser, som vi bør gøre os i processen at frembringe en bestemt historie? En bestemt vinkling som måske kan være etisk på kanten eller forkert?

Evaluering – Ofte glemt er evalueringen af en udført opgave, for hvorfor evaluere hvis man ikke kan ændre på den efterfølgende. Du kan både evaluere imens og bagefter. Den viden og erfaring du tager med dig fra en god evaluering – den kan du tage med dig videre. Hvad gør dig og dine historier unikke? Hvad gik godt? Hvad gik ikke så godt? Og hvad kan du gøre for at sikre dig en bedre fortælling næste gang?

Ansvarlighed
Etik handler også om ansvarlighed. Udover troværdighed, sandfærdighed og integritet, så bør etiske overvejelser altid ligge til grund også. En god journalist bærer også et ansvar. Et ansvar overfor medvirkende, sin arbejdskreds, sig selv m.fl. Udover et lovmæssigt ansvar, så bør vi altid lave en 360 graders etisk vurdering af et givende stykke arbejde. Kan din historie støde nogen? Har du sikret dig vha. din forundersøgelse at din historie har den rigtige vinkling, og/eller bør du inddrage flere vinkler for at få et mere komplet perspektiv. Her kan vi også snakke om objektivitet og subjektivitet i forhold til vinkling.

Ansvar kan også være så som udvælgelse af klip og citater; hvordan vælger du at bygge din komposition op? Selv når vi arbejder med videoer, så har vi den ultimative magt til at grov manipulere videooptagelser og interviews, alt efter ens tekniske færdigheder og samvittighed. Bestræbelse til ægthed i den færdige komposition. Her kommer ens subjektivitet til at spille ind. Hvordan ønsker du at fremføre eller udstille en person i et interview? Det optimale valg er, at både historien og personen bliver fremstillet bedst muligt. Men hvad gør man, hvis man skal vælge enten den gode historie på bekostning af den interviewet, eller at fremstille personen bedst muligt på bekostning af den gode historie.    

En balance sag, der ofte kan afhjælpes ved at trække på ens netværk. Det kan også være at du er pålagt nogle formelle eller uformelle normer eller regler, som hjælper til at skabe dine retningslinjer. Det kan være, at du har nogle personlige værdier og grænser, som du vil overholde og ikke på på kompromis med.

“Min personlig tilgang er, at jeg går efter at fremføre fortællingen og menneskerne fra deres bedste side. Samt med fokus på den gode historie. I redigeringsprocessen trimmer jeg som udgangspunkt alt unødvendigt fra, for jeg går efter at få budskabet fortalt kort, skarpt og præcist. Det synes jeg, er mest holdbart i den lange ende. For når jeg fra tiden til anden kigger tilbage på mine tidligere projekter, så vil jeg gerne stå ved det og gerne med et smil på læben. Jeg går ikke efter at lave clickbait materiale eller skræmmende overskrifter, der kan skabe frygt eller dårlig stemning.”

Tak for at du læste dette blogindlæg indenfor kategorien:
Videojournalistik

Vi håber, at du fandt inspiration i denne vidensdeling.
Vi ser frem til at bringe flere af slagsen.